Alkohol za volant nepatří

KLADENSKO – Žena nadýchala přes dvě a půl promile.

Minulou středu, tj. 3. července 2019 před půl jednou v noci přijali policisté Obvodního oddělení Stochov anonymní oznámení, že u sportovní haly nabouralo zatím nezjištěné vozidlo do cca pěti zaparkovaných aut a ještě je na místě kolize.

Policisté se ihned po přijetí oznámení vydali na parkoviště do ulice U Stadionu, kde zjistili osobní automobil Peugeot 107 s rozsvícenými světly, ve kterém za volantem seděla osmatřicetiletá žena. Vozidlo bylo nacouvané do dvou automobilů, konkrétně do Škody Octavia a Škody CityGo a jako další byl zjištěn poškozený Opel Astra.

Při zjišťování okolností dopravní nehody policisté zjistili, že žena usedla za volant ve stavu vylučující způsobilost, jež si přivodila požitím alkoholických nápojů. Na místě provedené dechové zkoušky ukázala opakovaně hodnoty 2,52 °% alkoholu v dechu.

Případ je zpracováván jako přečin ohrožení pod vlivem návykové látky a nezodpovědné řidičce hrozí trest odnětí svobody na šest měsíců až tři roky.


Alkohol

Ač se to nezdá, alkohol je docela tvrdá droga (předávkování může způsobit smrt a snadno na něm vzniká závislost). Problém s alkoholem má v ČR 25% mužů a 10% žen. Podle statistik z roku 2010 je v naší zemi asi půl miliónu lidí na alkoholu závislých. Alkohol je legální a společensky tolerovaný – je tudíž všude a máme tendence rizika s ním spojená podceňovat („je to jenom pivo“, „jedno neuškodí“, „vždyť piju desítku!“ „jednoho panáka ani necítím“, „jsem úplně v pohodě“ atd. – podobné hlášky jsem slyšela už mockrát).

 

Tlumič nebo nakopávák?

Alkohol patří mezi tlumivé drogy – při nadměrné konzumaci působí sedativně, zpomalí dýchání a může dojít až k zástavě dechu. Aby to ale nebylo tak jednoduché, účinky se v průběhu konzumace mění s požitým množstvím: menší množství působí jako stimulant – člověk je rozjařený, uvolněný, hýří vtipem, roste mu sebevědomí a má pocit, že má více energie, s narůstajícím počtem drinků dochází ke snížení pozornosti a útlumu až spánku (nastupují sedativní, tlumivé účinky).

Kromě toho alkohol významně ovlivňuje vnímání – je narušená schopnost koordinace, rovnováhy, odhadu vzdálenosti, člověk reaguje se zpožděním a navíc neadekvátně. Mimo to se účinkem alkoholu zmenšuje zorné pole, což má za následek tzv. tunelové vidění – je to jako kdybys na svět koukal z nějaké roury. Z myšlení se vytratí racionalita, úsudek je pokřivený. U opilých lidí jsou také časté sklony k agresi. Alkohol odbourává zábrany a tak se z tichých, plachých lidí stávají bouřliváci. A z opatrných řidičů závodníci.

 

Co z toho plyne pro řidiče?

Opilý řidič je velkým nebezpečím nejen pro sebe, ale i pro své okolí. Alkohol nám dodává sebedůvěru a současně zpomaluje naše smyslové a motorické (pohybové) reakce. To je za volantem doslova vražedná kombinace. Opilému řidiči totiž trvá mnohem déle, než zareaguje na to, co se děje před ním, nebo kolem něj, má problémy s vyhýbání se vozům u krajnice, pletou se mu pedály nebo je nohou míjí.

Člověk pod vlivem si více věří a jeho rozjařenost a sebevědomí mají za následek, že více riskuje, jede rychleji, rozpálí to na rovince, řeže zatáčky a prostě si to užívá. Má pocit, že mu řízení perfektně jde a je z toho v euforii. Možná nebezpečí si nepřipouští, jeho zábrany padly. Zkreslené vnímání si neuvědomuje, připadá si „normálně“, resp. mnohem lépe a schopněji, než normálně.

Bohužel ale jeho tělo ani mysl nefungují stejně, jako za střízliva, stává se, že chybně šlápne, jeho pohyby volantem mohou být neadekvátní situaci, špatně odhadne vzdálenost či přiměřenou rychlost vzhledem k terénu a navíc nevnímá plně, co se kolem děje (tunelové vidění).

V případě nenadálé události reaguje přehnanou silou (dupne na brzdu příliš zhurta, strhne volant), avšak mnohem později, než střízlivý řidič.

To všechno (dohromady i samostatně) může mít naprosto fatální následky!

Zároveň na silnici nikdy nejsme sami. Je třeba brát v úvahu další účastníky provozu a tak trochu předvídat jejich chování. Počítat s dalšími automobily, motorkáři, cyklisty, chodci nebo zvířaty, kterým je úplně jedno, že zrovna jedu. A opatrné předvídání není zrovna disciplína, kde by opilí lidé excelovali.

 

Co hrozí za „řízení pod vlivem“

Kromě toho, že riskujeme bouračku, za kterou opilý řidič nese zodpovědnost i v případě, že nehodu zavinil někdo jiný, riskujeme také „papíry“.

Z hlediska zákona je důležité, zda je řidič vlivem návykové látky ve stavu, který vylučuje způsobilost bezpečně řídit motorové vozidlo. Hranice, kdy obviněný již není způsobilý bezpečně řídit motorové vozidlo je u každého jiná, na základě lékařských posudků je však prokázáno, že nikdo není schopen bezpečně řídit motorové vozidlo, pokud hladina alkoholu v jeho krvi přesahuje 1 promile. Proto je 1 promile hranice pro trestný čin. Pokud je hladina alkoholu nižší, věc je řešena příslušným městským úřadem jako přestupek.

Řízení pod vlivem alkoholu (do 0,3 promile)

  • do 0,3 promile jde o přestupek, pokuta 2.500 – 20.000 Kč, 0 bodů, zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok

Řízení pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile)

  • 0,3-1 promile – (pravděpodobně) přestupek, pokuta do 2.500 – 20.000 Kč, 7 trestných bodů v rámci bodového systému, zákaz řízení na 6 měsíců až rok

Ohrožení pod vlivem návykové látky (nad 1,0 promile)

  • více než 1 promile – trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky, podmíněný či nepodmíněný trest až 1 rok vězení, 7 trestných bodů, 25.000 – 50.000 Kč pokuta, zákaz řízení na 1-2 roky.

Odmítnutí dechové zkoušky

  • odmítnutí dechové zkoušky – 7 trestných bodů, 25.000-50.000 Kč, zákaz řízení na 1-2 roky.

To je takový základ pro řízení pod vlivem alkoholu, bez dalších okolností. Pokud by se stalo ještě něco dalšího, trestní sazby se zpřísňují. Tj. kdybys způsobil pod vlivem havárii, řídil opilý při výkonu povolání, řídil hromadný dopravní prostředek, nebo jsi byl v posledních 2 letech za tento čin již trestán, zvyšuje se sazba až na 3 roky odnětí svobody.

 

Zrádný zbytkový alkohol

Zatímco přímo po skleničce jde řídit jen málokdo, ráno po večírku usedne za volant spousta lidí a ani si neuvědomí, že mohou být pro sebe i okolí nebezpečím. Pro policii je to přitom alkohol jako alkohol. Nerozlišuje mezi zbytkovým a čerstvým. Pro takzvaný zbytkový alkohol je charakteristické omezené vnímání. Řidič snadno něco přehlédne, je v útlumu, má opožděné reakce. Může mít i hladinu dosahující až jednoho promile, a přitom si myslet, že už je v pořádku.

Už při nikterak výjimečné situaci, kdy si dá pětasedmdesátikilový muž mezi osmou večerní a půlnocí čtyři piva a panáka, může ještě ráno při cestě do práce nadýchat 0,26 promile. A přijít tak o řidičák až na půl roku.

 

Jízda s opilým řidičem? Nikdy!

Snad každý se někdy dostane do situace, kdy mu někdo nabídne svezení autem, přičemž řidič před jízdou pil, nebo má v sobě jiné omamné látky. Někdy je těžké říct ne, ale tady jde o život. O tvůj život. Pravděpodobnost nehody je u řidiče, který pil mnohem vyšší!

  • od 0,3 do 0,9 promile – 7x větší
  • od 1,0 do 1,4 promile – 31x vyšší
  • nad 1,5 promile – 128x větší

NIKDY NESEDEJ DO AUTA K ČLOVĚKU, KTERÝ PIL!

Alkohol negativně ovlivňuje schopnost posoudit rychlost, vzdálenost ve vztahu k okolí, zhoršuje schopnost rozeznat pohybující se světla, způsobuje tzv. tunelové vidění (tj. zmenšuje zorné pole) a zhoršené vnímání barev.

 

nprap. Michaela Nováková
tisková mluvčí
P ČR Kladno
8. července 2019